"ואתה זנחת ותמאס התעברת עם משיחך" [תהילים פ"ט]
"אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף" [שם פ"ה]
שם אהיה מבטא את מידת הכתר ואהיה פעמים אהיה עולה במנין אמת,
"בראשית ברא אלהים" {סופי תיבות אמת], ומידת היסוד היא אמת.
בשביל עם ישראל שנקרא ראשית שנאמר "קדש ישראל לה' ראשית
תבואתה" [ירמיהו ב' ג'] ובשביל התורה שנקראת ראשית שנאמר
"ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז" [משלי ח' כ"ב].
משה ספירת נצח-מידת הבטחון, אהרן ספירת הוד- מידת התמימות
יוסף ספירת יסוד כאמור "וצדיק יסוד עולם" [משלי י' כ"ה] ואמור
בשהש"ר "השבעתי אתכם בנות ירושלים...אם תעירו ואם תעוררו
את האהבה עד שת-חפץ" כאשר שת עולה שש ומדבר באלף השישי
וכמו כן מידת היסוד היא השישית בכללות שש המידות הכלולות בואו
התפארת [ זעיר אנפין הרומזת ליעקב - עץ החיים] והיא מידת האמת
כאמור. תיבת אמת עולה אמ-מת, אם רומז לחוה אם כל חי ובלשון ארמית
חויא שהוא נחש ומת רומז ליעקב הקרוי תם אותיות מת וזה שנאמר
"זאת התורה אדם כי ימות באהל". אמת ליעקב עולה בחילוף אותיות
יעקב לא מת. אנשי אמונה אבדו- משיח בן יוסף, באים בכח מעשיהם-
משיח בן דוד. דויד ספירת מלכות- מידת שפלות כאמור בדויד "ונקליתי
עוד מזאת והייתי שפל בעיני" בעניין מיכל בת שאול כאשר פזז וכרכר
סביב ארון הברית, על ספירת מלכות אמור "רגליה יורדות מות" והיא
נקראת אמונה ראשי תיבות "נפתחו השמים ואראה מר-אות אלהים".
אין אות סמך במעשה הבריאה [מם וסמך בלוחות בנס היו עומדין]
ומופיעה החל מתיבת הסבב בפסוק "שם האחד פישון הוא הסבב
את כל ארץ החוילה אשר שם הזהב" ומובא "מצפון זהב יאתה".
הביטוי הסבב מרומז במרכבת יחזקאל "רוח סערה ונגה לו סביב".
הביטוי הסבב רומז לסביבון שעליו חקוקות אותיות נס גדול היה פה
ראשי תיבות הגפן כמובא [תהילים פ'] "גפן ממצרים תסיע תגרש גויים
ותטעיה", כידוע בחוץ לארץ חקוקות אותיות גשנה ורומז לארץ גשן בארץ
מצרים. חוץ לארץ הינה רשות הרבים וארץ ישראל היא רשות היחיד,
זכור ושמור בדבור אחד השמיענו אל המיוחד.
פישון הוא יסוד האש בארבעה יסודות ובנהר גיחון שהוא יסוד הרוח מוזכרת
תיבת הסובב בתוספת ואו התפארת "הוא הסובב את כל ארץ כוש".
ולעתיד לבוא נאמר "נקבה תסובב גבר" [ירמיהו ל"א כ"א]. גבר לשון גבורה
מידתו של יצחק וכלשון הפסוק [ישעיהו ט' ה'] " ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אבי עד שר שלום אלה פקודי המשכן משכן העדות" אלה עולה ל"ו ורומז לצדיק יסוד חיבור
הזכר והנקבה כאמור "זכר ונקבה ברא אותם". כמו כן כנגד האמור ביעקב
ובנימין "ונפשו קשורה בנפשו". [וימצא הגביע באמתחת בנימין].
כללות העבודה היא להגיע לתקון חטא עץ הדעת על ידי זה שכל איבר בגוף
ממלא את יעודו ותכליתו על מנת לממש ענין חיבור שני חצאי שבט המנשה
שחצי שבט שכן בעבר הירדן המזרחי יחד עם שבטי ראובן וגד ואילו שאר
השבטים ובהם חצי שבט המנשה שכנו בצד המערבי של הירדן. מנשה
[אותיות משנה, נשמה] שקודם שהנשמות יורדות אל זה העולם הן למעלה
נשמה אחת וכשיורדות הן מתפצלות עד שנפגשות ומתאחדות כמובא והיו
לבשר אחד.
חוה + אדם = דין, אדם עולה מה = גאולה [שם הויה במילוי אלפין]
וחוה י"ט כנגד ברכת המינים, "למינים ולמלשינים אל תהי תקוה".
בקש הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין-השואה.
ראה שאין העולם יכול להתקיים והקדים מידת רחמים ושתפה למידת הדין-הגאולה.
שנאמר "ביום עשות הויה אלהים ארץ ושמים". אמת מארץ תצמח כנגד שם
הויה וצדק משמים נשקף כנגד שם אלהים.
שמעון טל רז